Thinking of the Ascention of Christ

Translate text

TANKEN PÅ KRISTI HIMMELSFÄRD

Betraktelse i Länstidningen inför Kristi himmelsfärd, 19 maj 2007.

Bibeltext: Apg 1:1-11

Fyrtio dagar efter påsk samlade Jesus sina lärjungar inför sin himmelsfärd. Då gav han dem löftet om den helige Andens utgjutande, med åtföljande befallning om att vittna om honom till jordens yttersta gräns, och göra alla folk till hans lärjungar. I dag kan vi se att detta vittnesbörd har spridits världen över. Är vi då alla Jesu lärjungar?

I en anda av nyfikenhet googlade jag runt på Internet, sökandes efter “Kristi himmelsfärd’. Jag fick 87 400 träffar. Inte illa. Jag insåg emellertid snart att endast en bråkdel av allt innehåll var direkt kopplat till helg­dagen. Här är ett axplock av det andra, det som intresserar oss mest: “Populäraste resorna till Kristi Him­melsfärd”; “Specialpizzor till Kristi himmelsfärd”; “Polisens förberedel­ser för en stökig helg”; “Gympa­schema i Kristi himmelsfärd’:

Jag älskar att resa. Jag tycker om pizza. Jag gillar (ostökiga) fester. Och gympa … ja, det är något jag kanske borde ta upp. Världsliga ting är inte per automatik av ondo men det är när de formas till vår själs huvud­attraktion, speciellt en helg som denna, som vi missar poängen. Pizza och fester i all ära, men vi be­höver andlig föda också – det som mättar vår verkliga hunger. Syftet med våra kristna helgdagar är ju att inbjuda Gud i våra liv, att bygga tron, och att lyfta oss till ett högre andligt plan. Är det inte av den orsaken som du och jag får så många lediga dagar från arbetet? Eller vad trodde vi egentligen?

Himmelsfärden hjälper oss att se Kristus, efter sin fullbordade mission, sittande på Guds högra sida med all makt i sin hand; som vår Herre och återlösare har han makten att frälsa alla dem som ger rum i sina hjärtan för hans ord och kärlek. Dessutom ger Kristi himmelsfärd det outsägligt trösterika: löftet om hans återkomst. På samma sätt som han for till himlen, förklarade änglarna, ska han komma tillbaka.

Vad är vårt liv, om inte en förberedelse för att ta emot honom igen? Lärjungarna till­bad Kristus och jublade vid hans himmelsfärd. Kommer vi att jubla när han kommer tillbaka?

Jag jublar vid blotta tanken.

2 thoughts on “Thinking of the Ascention of Christ

  1. Again, you put my exact feelings into words.
    And I can’t help thinking about Christmas as well. I truly love the Christmas season, I always have. I grew up celebrating Christmas the traditional way, with cakes and candy and the giving and receiving of presents.
    Still, there always seemed to be room for the wonder of Christmas. The miracle of baby Jesus being born into our world. The angels singing above the fields of Bethlehem.
    That special, magic little glimpse of heaven.
    For generations before us, people have lived under simple conditions. Still, faith was an important part of their lives and the society they were a part of.
    Today we have the opposite situation; most of us being rich in material things, but poor when it comes to faith. What happened to the magic along the way? Do we really believe that material things will be able to satisfy the needs of our souls?
    I could write a lot more (and I probably will at a later point) but I just have to say this: You are so right. This is so true. I really wish we could find a way to enjoy the worldly gifts without excluding the spiritual ones; the ones that possesses the wonderful power to reach into our souls, bringing genuine (Christmas) joy and peace.

    Linda

  2. DEAR LOUIS NOW I HAD READ, ARTICLES AND I CAN ONLY, SAY THAT I LOVE THEM THANK YOU FOR THE BEAUTIFUL WRITTING.I BELIVE THAT HE WILL COME BACK WHEN TIME COME,AND TAKE US HOME.JESUS IS WITH US FROM BIRTH AND TO WE ARE DEAD. LOVE AND HUGS FROM YOUR FRIEND LENE MARIE

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.