Skip to content

The Perfect Wife

November 4, 2009

Automatic translation of text

DEN PERFEKTA HUSTRUN

IMG_0132

Förra veckan skrev jag om den perfekte äkta mannen. Nu har jag hört från några personer att jag också borde skriva om den perfekta hustrun. Säger du A får du säga B, lät det. Oj då, suckar nu Sveriges hela feministkår och håller andan. Här har vi en karl – en kristen sådan till råga på allt – och han sätter ihop ordet ”hustru” med adjektivet ”perfekt”. Det kan aldrig bli bra.

     Slappna av! Ni har faktiskt rätt: det blir inte bra. Det var därför det aldrig ingick i planen. Det är en sak att jag skriver med lite självironi om vad mannen (jag själv) behöver göra i ett äktenskap, men en helt annan att skriva om vad kvinnan ska göra. Jag känner mig inte så bekväm med det.    

     Visst ska man diskutera med varandra och försöka lösa saker och ting, men i princip anser jag inte att min fru ska ”göra” något alls för mig! Det är inget som någon man har rätt att kräva. Vad hon gör, det gör hon för att hon själv vill. Man gifter sig inte med någon för att man ska ändra på personen. Man kan bara ansvara för sig själv (därav min text om mannen enbart). I bästa fall ändras och växer man ihop tillsammans.

     Vad jag däremot skulle tycka vara intressant är att höra från dig, du hustru/kvinna som läser detta, hur du själv ser på din roll. Om du jämför det jag skrev om mannen, från ditt perspektiv, vilka är de egenskaper en kvinna bör sträva efter att erhålla som kan hjälpa relationen? Sedan kan ju vi män gärna kommentera de geniala saker ni kvinnor kommer fram till. J

     Det enda jag egentligen vill lyfta fram om ämnet är de funderingar jag hade innan jag gifte mig, tankar på vilken slags kvinna jag ville gifta mig med. Jag hade bara ett fåtal, men tydliga önskemål: jag ville dela mitt liv med min bästa vän; någon som jag var attraherad av (och som genom ett mirakel skulle vara attraherad av mig); någon som inte var rädd för att vara sig själv; och till sist, någon som jag kunde föreställa mig som mor till våra barn.

     En sådan kvinna fanns. Och jag hade tur som fann henne. Eller, ärligt talat, vi fann varandra.

     När jag skrev mannen tog jag hjälp av mina söner. Det vill jag göra nu också. För lite spänning måste vi ju ha. Jag frågade dem hur de såg sin framtida livskamrat.

     Båda två sa att hon måste vara omtänksam, som mamma. Sedan sa Isak några intressanta saker. Hans fru ska vara snäll, gullig, rar och bra på att pussas och kramas. Och hon måste ha bra andedräkt, för annars går det inte att pussa henne. Nej, det är ju klart.

     ”Men ska hon inte vara smart då?” frågar jag.

     ”Nähä!” svarar han snabbt. ”Det får hon absolut inte!”

     ”Ursäkta?”

     ”Men pappa, alla säger att smarta människor äter mycket fisk. Jag hatar ju fisk! Då kan jag inte ha en fru som går omkring och äter fisk hela dagarna. Och sen, hur går det med alla pussarna om…”

     ”Okej, okej!” skrattar jag. ”Say no more!”

     Men det fanns mer. ”Sen vill jag att hon ska rik också… nej, förresten, jobba McDonald’s. Då får man gratis hamburgare varje dag!”

     ”Ja, naturligtvis.”

     Jag pausar och sammanfattar: ”Du vill alltså ha en icke-fiskätande och därmed mindre smart men snäll hustru som arbetar på McDonald’s och som ger dig smaskiga pussar med sin goda andedräkt. Stämmer det?

     ”Yepp! Där har vi den perfekta hustrun!”

7 Comments leave one →
  1. December 13, 2009 02:13

    Någon måste bryta trenden… det vill säga, jag är inte kvinna men jag svarar på ditt inlägg ändå.

    Isaks kommentarer var helt klockrena. Det låter som om det kommer bli orsaken till många skratt i anknytning till hans eget äktenskap när den dagen kommer. 🙂

    Angående den perfekta hustrun vill jag bara säga en sak. Bland en uppskö av önskvärda egenskaper och karaktärsdrag sätter hon sin lit till Herren och inspirerar familjen att göra det samma.

  2. Ulrika NOrdin permalink
    November 5, 2009 19:59

    Först vill jag säga till dej DU har en underbar fru!!
    Jag är kvinna men inte hustru men jag tycker
    det gäller för alla(man som kvinna) att göra allt för
    någon anna det som
    jag vill att andra ska göra för mig.
    Om vi kunde det skulle allt vara så enkelt att leva

  3. November 5, 2009 14:07

    HEJ LOUIS. THE PERFECT WIFE IS HELPSOM ,SWEET ,TAKE CARE IF YOU IS SICK ,BUY FLOWERS AND GIFTS ,KISS GOOD.HUGS YOUR FRIEND LENE MARIE

  4. Linda permalink
    November 5, 2009 12:36

    Jag tror att den “perfekta hustrun” är den som lever för att göra sin livpartner lycklig… för om hon höjer sin man så kommer han höja henne med samma beteende tillbaks – vilket kommer att göra dom båda lyckliga!

    Jag tror att dagens kvinnlighet som förespråkas är till skada för den äkta kvinnan som lever och vill frodas inom oss. I dagens samhälle är kvinnligt inte bra, alla vill vara som män… Jag bejakar det kvinnliga och vill att min man ska se på mig som en kvinna, som hans fru, som hans bästa vän!
    Så om jag strävar efter att göra det som gör min man glad så kommer han med största sannolikhet göra detsamma för mig. Och SB12 är utmärkt mot dålig andedräkt!!!!

  5. Birgitta Gustafsson permalink
    November 5, 2009 10:49

    En idealisk hustru?

    Hon är en god kamrat, hon är omtänksam och vill väl. Hon är ärlig, inte brutalt, hon söker att mötas, hon söker kommunikation och hon strävar efter att familjen ska trivas tillsammans.

    Hon vill det bästa för sin man också då det kan bli lite jobbigt för henne själv. Hon är bästa för honom…:-)

    Tycker jag Birgitta

  6. Elisabeth permalink
    November 5, 2009 00:16

    För mig är kvinnan ren och helig i sitt innersta väsen.

    Försöker vara stolt över att jag är född kvinna och uppvärderar det som är naturligt.
    Övar ändå ständigt på att vara stolt över mig själv, precis sådan som jag är skapt av vår himmelske Fader. Allt han skapar är ju fullkomligt.

    Det behövs inget smink, tandblekning, bröstförstoring mm.

    Vi kvinnor är vackra människor väl värda att älskas.
    Vi kvinnor kan alla öppna oss för den feminina energin som finns tillgänglig för oss alla.
    Öppna oss för det moderliga -för det kvinnliga – vårt ursprung och vår grund.

    Vår himmelske Skapare är vår grund och inspirerar oss till en kvinnlig andlighet om vi bara öppnar hjärtats port och släpper in ljuset.

    Kärleken fungerar som en bas i mötet med världen.

    Det finns för mig bara två känslor i själen; Kärlek och Rädsla, allt som inte är det ena är det andra. Gud är Kärlek. Att leva nära Gud är att leva nära Kärleken.

    Så kvinnor låt oss älska och glädjas över allt vi är och allt vi har blivit.
    Se kärleken, skönheten och helhetens harmoni.
    För då kommer du som kvinna och hustru sprida ett ljus av innerlig kärlek och härlighet runt omkring dig till din man och dina barn. Familjen är helig.

    Jobba hårt för kärleken till familjen. Familjelivet är den enda rätta vägen, ta hand om den och dina nära och kära. Ta del av familjelivets gyllene sken.

    Lust och glädje är vördnad för livet och Gud.
    Lust, inspiration, intuition är ledtrådar i vardagen, försök integrera det i ditt liv.

    Öppna dina sinnen. Glöm inte att be till din Himmelske Fader om kraft i Jesu Krisu namn
    Kom in i tystnad genom att stilla dig
    Känn från djupet av ditt innersta väsen

    Den kvinnliga andligheten levs i vardagen.
    Så hedra det feminina!

  7. Nettan permalink
    November 4, 2009 22:58

    Helt underbara pojkar du har! =D

    Skulle jag gå in på hur jag vill vara som fru, så räcker det jag tänker på vad det var som inte funkade i mitt äktenskap, vad det var som ledde till skilsmässan och ändra på det. Eller nä vänta… Jag är ju perfekt trots att jag är smart och äter fisk =P

Leave a Reply

