Skip to content

Nothing beats a bedtime story

May 28, 2010

Another version of this in English

INGET SLÅR EN SAGA

Vad är bättre än en saga? Fyra, såklart.

Igår blev jag kidnappad av mina barn. De vägrade att låta mig gå. Jag började med att berätta en saga, vilket var vår överenskommelse. Sedan en andra saga, bara för att visa att jag älskar dem.

Men hur återbetalar de detta ömhetsbevis? Jo, när jag skulle gå ut från deras rum hör jag diverse olustiga påtryckningar från deras läppar: ”Du är inte en snäll pappa om du går nu!”; och ”Vi kommer tala om för mamma att du brukar…” (öh… ja, det tar vi en annan gång).

”Okej, okej!” svarar jag med fejkad auktoritet. ”Men det blir bara EN till!”

”Visst, pappa.”

Fråga mig inte hur, men på något sätt blev det två sagor i alla fall.

Du vet… livet är stort. Oändligt stort. Och människan, mitt i universums prakt, börjar nå svindlande höjder. Snart finns det inget vi inte kan göra. Teknologin föder och underhåller oss med nya skapelser och manicker – allt för att skänka oss mer lycka.

Men ändå. Trots djupet och höjden av alla människans innovationer finns det få ting vi upplever som kan jämföras med magin från en sagostund. Inga datorer. Inga televisioner. Inga Smartphones. Ingen hög musik. Bara en stillsam djupdykning i drömmarnas och fantasins värld. Från person till person. Från förälder till barn. Öga mot öga. Hjärta mot hjärta.

Vad kan slå det?

2 Comments leave one →
  1. Linda permalink
    May 28, 2010 15:02

    Oh yes, that is a situation I can relate to, absolutely.. haha! My kids adore bedtime stories and cannot get enough of them. And as I hate to let them down, I’m easily persuaded.. (we all want to be good parents right and those little monsters know exactly what buttons to push!) In the end though I just have to say stop, or else I’d be reading stories all night long😉 You are so right though, nothing beats those special parent-to-child moments. They are truly precious.

  2. Lene MARIE HØGH permalink
    May 28, 2010 11:09

    HEJ LOUIS .I can only say that it is thing to thing over , and you have right life is big and the univers too . but the rest is I agree in the are more between heaven and earth.have a good week end hugs from me

Leave a Reply

