Skip to content

Santa lives at our place

December 30, 2009

Automatic translation of text

Tomten finns – hemma hos oss.

Utanför vårt hem trampar jag runt i snön. Det knirrar under fötterna. Det är vitt överallt. Sällan har jag upplevt en sådan magisk julafton. Att få vara tomte denna gnistrande kväll känns lite hedrande faktiskt. Jag tänker på hur glada barnen kommer att bli när de får se skenet från min lykta.

Trots att jag ännu inte gett mig tillkänna så vankar jag fram som en gammal gubbe, stel och hjulbent. Jag måste träda in i rollen innan jag träder in bland barnen. För mig är det bara ett hundraprocentigt framträdande som gäller ikväll. Även om pojkarna är gamla nog att veta varför pappa går och köper tidningen varje julafton efter Kalle Anka så är vår treåriga flicka fortfarande för ung för att få veta sanningen. Problemet är dock att hon börjar redan bli misstänksam.

Barnen får syn på mig i fönstret. Med ett glädjetjut studsar de upp och ner och springer fram och tillbaka. (Varför är det inte så varje gång pappa kommer hem?) Nu gäller det. Jag tar ett djupt andetag, ropar mitt ”ho, ho, ho!” och kliver in genom balkongdörren.

Väl på plats inför barnen gör jag mitt livs show. Lillflickan är helt såld. Hon köper hela paketet, allt medan hennes ögon tindrar av lycka. Och jag är så uppslukad av rollspelet att jag inte alls störs av det kliande skägget eller den drypande värmen under den tjocka tomtedräkten. Däremot börjar jag få svårt att se, för mina glasögon har helt immat igen.

Det är då jag gör mitt misstag: jag tar av mig vanten för att dra bort ångan med fingret. Jag gör det hastigt, men tydligen inte snabbt nog. För när jag kommer tillbaka, som mig själv, då konstaterar Clara glatt: ”Pappa, det var du som var tomten… jag såg dina händer.”

Aj, då. Jag får tänka snabbt. ”Öh, haha, jaaa… visst är tomten väääldigt lik mig? Jag såg det när jag sprang på honom här utanför på väg hem från affären. Men Clara, lite tjockare är han väl allt?”

Hon fnissar till och dansar sedan runt med sin nya prinsessklänning. Det känns som om jag har lyckats övertala henne.

När jag senare på kvällen ska lägga henne läser jag först en godnattsaga. Sedan småpratar vi lite. Efter det kryper hon tätt intill mig och kramar om mig. Hon är verkligen lycklig för den här dagen.

”God natt, min prinsessa,” viskar jag i hennes öra.

Hon är trött nu, men orkar ändå mumla ett svar: ”God natt… tomten.”

God fortsättning!

Louis

4 Comments leave one →
  1. Gil Torriente permalink
    January 14, 2010 12:57

    We have a lot of funny tomte stories, too, through the years. And we always have so many people at the house for Julafton, that we have a different tomte every year, and our costume is really good. This year, I asked Andreas to be tomte and he did a great job, delivering a gift each to 34 people. Towards the end, Lis came up to me laughing really hard. She had just asked someone else who the Santa was. She hadn’t recognized her own son. (But he did keep his mittens on.)

  2. Magnus Ifver permalink
    January 10, 2010 01:25

    Hej Louis!

    Tomten syns…men han finns inte. Jesus finns…men han syns inte.

    God bless

  3. December 31, 2009 23:11

    Hej Morbror!
    Haha, det här påminner mig om ett år när Ludvig (Sigges barnbarn) var yngre. Sigge var tomte och som du vet så är ju han rätt bra på att göra olika röster. Så självklart så förställde han rösten även denna gång. Han klarade sig igenom hela “föreställningen”. Nästan… Precis innan han skulle gå så glömde han av sig. Ludde var tillräckligt liten för att fortfarande vara rädd för tomten, men när Sigge glömde rösten så slappnade hela ungen av. Nu såg han dock väldigt konfunderad ut. Han pekade på masken som Sigge hade på sig och sa “Min farfar är där inne!” Nu fick vi andra lite panik. “Öhm… Nej Ludvig. Det är inte farfar. Det är tomten.” Varpå han svarade “Jag VET att min farfar är där inne!!” Sen gick det inte att övertala honom. Nästa år var han helt med på noterna dock och köpte hela tomte-konceptet. Vet inte om han fortfarande tror på tomten eller inte, men den julen skrattade vi gott.
    Hoppas att ni hade en trevlig jul och att ni får ett bra nyårsfirande. Miss you guys! Jag får se till att hälsa på nästa sommar när jag kommer hem. Hälsa familjen så mycket från mig.
    Många kramar från Lizette

  4. December 30, 2009 21:17

    HEJ LOUIS, I WILL SAY THAT YOU IS BEAUTIFUL AS TOMTEN .WHEN I LOOK ON THE PICTURES I CAN SEE THAT IT HAVE BEEN A GOOD CHRISTMAS AND I HOPE THAT YOU GET WHAT YOU HAVE WISH FOR CHRISTMAS THIS YEAR ,I WILL WISH YOU ALL GOOD IN THE NEW YEAR 2010 ,HAPPY NEW YEAR TO YOU AND YOUR BROTHERS FROM ME

Leave a Reply

