Skip to content

Mom’s Oatcake

December 7, 2009

Automatic translation of text

MAMMAS HAVREKAKA

Förlåt mig. Efter att ha skrivit otaliga inlägg om allt mellan himmel och jord inser jag nu att jag har missat det viktigaste av allt. Jag har ju ännu inte berättat för er hur man bakar och äter världens godaste kaka: mammas havrekaka.

Vispa ihop 4 ägg med 4 dl socker, pösigt. Blanda 2 ½ dl mjölk med 100 g smält margarin (inte smör) och häll i smeten. Tillsätt därefter 4 tsk vaniljsocker, 6 dl vetemjöl och 2 ½ tsk bakpulver. Nu har du en saftig sockerkakssmet. Häll den i en platt kakform.

Smält sedan 200 g margarin. Häll ca 5 dl havregryn i kastrullen. Fettet ska sugas upp så mycket av havregrynen att det varken blir för kladdigt eller för torrt. Därefter tillsätter du ½ dl socker och 4 msk kanel.

Rör ihop allt och smula sedan ut blandningen jämnt över sockerkakssmeten. Ställ till slut kakan i den nedre delen av ugnen i 35-40 minuter, i 175 grader.

När kakan är färdiggräddad låter du den svalna i 10 minuter (men låt den inte bli kall). Sedan skär du upp två bitar och lägger dem i ett stort glas eller djup talrik. Häll därefter på lite mjölk. Ta fram en sked. Och Voilà! Du är redo för din första tugga av denna himmelska efterrätt.

Nu kanske du tänker: Vad äckligt!? Ja, i så fall är du i gott sällskap. Min fru tycker också det är ett smaklöst sätt att äta kaka på. Och visst kan hon ha rätt; det ser nog inte så fräscht ut. Men det är ljuvligt gott. Mina barn älskar det, och tillsammans jobbar vi på att omvända deras mamma.

Vad du har fått kännedom om här är alltså Herreysläktens hemliga tradition att äta kaka med mjölk och sked. Ja, nästan alla kakor och bullar kan tryckas ner i glas eller skålar och ätas på detta sätt, allt för att maximera smaksensationen. Dock står havrekakan högst i poäng i vårt hem. Jag och ungarna kan inte leva utan det.

Tack, kära mor, för receptet! Oavsett alla andra bra saker du gjort i livet så skulle din havrekaka allena kvalificera dig för en plats i himlen. Hoppas bara att kakan kommer att finnas i himlen? Annars vet jag inte om det är mödan värt att ta sig dit!

Några dagar senare…

Efter att ha läst texten om havrekakan blev mina barn sugna på att äta den igen. Därför slängde vi snabbt ihop ingredienserna, och in med kakan i ugnen. Fyrtio minuter senare har vi bildbevis på hur ”fett glada” barnen blev. Ni ser också hur kakan ska ätas? Just det, med mjölk och sked.

Förmodligen har jag ärvt mitt något ociviliserade förhållande till efterätter av min far (fast jag är snäppet värre). Inte sällan finner jag lust att experimentera och blanda ihop alla möjliga saker. Och nu börjar mina egna barn efterapa mitt ”äckliga” beteende. Stackars frugan!

Nyligen kom jag på ett nytt sätt att äta pepparkaksdeg. Varför inte prova, tänkte jag, att blanda små bitar av degen med vaniljglass. Det skulle nog ge en fantastisk smak likt Pepparkakssandwich, den utsökta GB-glassen. Och fantastiskt, det är precis vad det blev!

Jag kunde inte hålla mig. Jag berättade genast för sönerna om min nyuppfunna efterätt. ”Den här borde ni pröva!” sa jag.

”Det har jag redan gjort!” sa Johannes. ”Igår!”

”Gjorde du? ” svarade jag förvånat.

”Ja, jag tänkte så här, att kanske det skulle vara gott att blanda pepparkaksdeg med vaniljglass, för då skulle det nog smaka som den goda Pepparkakssandwichen.”

Wow.

Sådan far sådan son. Det är stunder som dessa som ger livet mening.

11 Comments leave one →
  1. March 11, 2010 21:50

    hahah jag sympatiserar med Angelica. Sebastians favorit är kladdkaka i mjölkglas.. Bävar av tanken att våra framtida barn kommer tycka likadant😉

  2. Asa Grunberg (Wannstedt) permalink
    December 19, 2009 21:28

    varfor margarin och inte smor? Fragar jag mig. Att aka kaka med mjolk ar sakert helt ok, manga doppar ju kakan i mjolk anda.

  3. Jeannette Larsen permalink
    December 10, 2009 17:00

    Jag måste måste nog hålla med din fru mht ditt sätt och barnens sätt att äta kakor. Men går med på att blanda pepparkakssmet i vaniljglass. Chokladkakor och vaniljglass går absolut ihop!! Försök med salta peanuts ckokladsås och vaniljglass. Mums! Hjälp vad jag blir sugen nu!!

  4. Linda permalink
    December 9, 2009 21:17

    Måste prova detta, speciellt blev jag lockad av pepparkaksdegen i vaniljglass… men receptet på havrekakan kommer garanterat prövas den med! Kanske sträcker jag tom mig såpass långt som att lägga den i skål och hälla mjölk på den…. KANSKE!!!

    Tack för ett härligt inlägg som avslutades med ett från mig rungande asgarv!

  5. December 8, 2009 20:16

    HEJ LOUIS, THANK YOU FOR SHARING THIS RECIPE .IT LOOK SO GOOD OUT THAT I GET HUNGRIG AFTER THAT CAKE , WHEN I SEE YOUR BEAUTIFUL CHILDREN EAT THAT CAKE WITH MILK ON . I WILL WRITE THAT RECIPE DOWN ,HAVE A GOOD WEEK HUGS ME

  6. Lena Hagen permalink
    December 7, 2009 21:33

    Mmmmmm pepperkakedeig og is (glass) hørtes utrolig godt ut….det må prøves🙂 Ellers putter jeg ofte Sjokoladekake/Brownies i en bolle og fyller opp med vaniljesaus eller smeltet vaniljeis…..kjempegodt! Det bør du prøve hvis du ikke allerede har gjort det.

    Takk for oppskriften på havrekaken, skal prøve den en gang også.

  7. December 7, 2009 16:25

    Hahahahahaha!! Så glad att det inte bara är jag som äter “kaka och mjölk.” Haha, stackars alla människor som gifter in sig i den galna Herrey-släkten och blir introducerade till detta fenomen. Mina kompisar brukar titta väldigt skumt på mig när jag stoppar diverse kakor i mjölk och frågor som “Varför förstör du kakan?” är något som jag har hört otaliga gånger. Fast min personliga favorit är mammas kardemummakaka med mjölk. Yum!

  8. Jan Burnett-McKeown permalink
    December 7, 2009 11:34

    Well, it certainly looks very delicious – judging from the photos, and the ingredients list. I should try making it myself one day!.

  9. Elisabeth nYBERG permalink
    December 7, 2009 09:32

    Din mamma är en fantastisk “kokamor” Har många gånger njutit av hennes bakverk.
    De har redan berättat för mig på vilket sätt du avnjuter dessa kakor.
    Havrekakor och mjölk är klassiskt och passar ju bra nu till jul…
    Din berättelse får mig att minnas dofterna av nybakat från när man själv var liten.
    Min egen mamma ligger mig så varmt om hjärtat och jag saknar henne så mycket.
    Tack för att du delade med dig.

  10. December 7, 2009 09:11

    Ah, that looks… delicious.. I think;)

    I better try out your recipe some time, it sure looks like something my kids would adore!!!

    And you know; if the cake tastes like heaven, you will probably find it there as well🙂

  11. December 7, 2009 01:14

    I wish I could have read your words !!! It would not translate. I am sad because it looked like a good story !!

Leave a Reply

