Skip to content

Be Grateful

September 28, 2009

Automatic translation of text

VAR TACKSAM

Även om jag älskar sommaren med dess sol, värme och bad så finns det en annan upplevelse jag njuter av minst lika mycket: en höstpromenad i det fria där gåvan från en blid septemberkväll – den friska och klara luften under en stjärnklar himmel – fyller lungorna med pånyttfödelse?

Därför måste man på månadens sista dag säga: vilken september vi har haft! Som alltid har den varit ljuvlig, men denna gång exceptionellt ljus och vacker. I lördags bestämde sig familjen för att utnyttja det fina höstvädret genom att ta en cykeltur in till centrum.

Väl framme började vi strosa runt bland butiker och torg utan något särskilt mål i sikte. Det var skönt att bara få vara och göra det som i stunden föll oss in. Vi gick in i Kringlanhuset där barnen (och en vuxen… som förblir namnlös) fick leka av sig lite i leksaksäffären. Sedan blev vi hungriga och köpte några knapriga tacos, följt av varsin mjukglass nere vid en solig Marenplan.

Efteråt cyklade vi över kanalen för att spana in den nya skateparken. Vilket ställe! Där ”hängde” vi ett bra tag, djupt imponerade av alla avancerade hopp och trix som utfördes av ibland väldigt unga personer. (Men snälla föräldrar, varför hade nästan ingen av era barn hjälm på sig?)

Våra grabbar passade på att öva lite på sina brädor samtidigt som jag själv virvlade runt till fots i jakt efter vår ettriga lillflicka som ständigt skuttade ut framför fartlystra skateboard-åkare. Om det finns någon därute som har en heltäckande skyddsdräkt i skumgummi, à la Michelingubben, som passar en treåring, hör av er till mig. Vi kan nog behöva den nästa gång.

Till slut cyklade vi hem, nöjda med vår lilla utflykt. Det här var visserligen ingen dag med större, omvälvande händelser; bara en dag med familjen. Men för mig var det stort nog. För det fanns så mycket att vara tacksam för: det härliga vädret; vårt fina Södertälje; en cool skatepark; och en familj att dela allt det där med. Och inte att förglömma: mjukglass.

Det var bara det jag ville säga idag: lev väl; njut av livets vardagliga stunder; ät mycket glass; och var tacksam!

Allt blir så mycket bättre då.

Kram, Louis

Bilder från Skateparken (Skate board park)

3 Comments leave one →
  1. Therése Karlsson permalink
    September 29, 2009 17:39

    Ja jag känner som du, vilken september vi har haft. Ute på gården hela dagarna med barnen på jobbet det är toppen.
    Sedan när du skriver om skateparken blir jag lite arg faktiskt, dom borde behöva veta att en kille som var skatare avled efter ett fall på brädan på en helt vanlig gata (och just denna dagen hade han tyvärr ingen hjälm) för en vecka sedan. Han efterlämnade sig en dotter på 3 år. Jag blir så ledsen när människor inte är mer rädda om sina liv än så här….
    tack än en gång för att du skriver lite av det man själv tänker….;)

  2. Helena permalink
    September 29, 2009 10:00

    Helt underbar text, och visst är det sant att hösten med sol, vackra färger, kylig luft och “myskvällar” är härlig den med.
    Att njuta av var dag och att äta glass är viktiga saker för att må bra.
    Fantastiska bilder som illustrerar er härliga dag tillsammans. Men du jag ser att du blev tagen på bar gärning utan hjälm på en scateboard du med. Ajajaj.
    Ha en massa bra och njut av livet

  3. Nettan permalink
    September 28, 2009 23:56

    Testa annars bubbelplast. Det är vad mina barn hotat rulla in mig i om jag får för mig att åka skridskor igen =)

Leave a Reply

