Skip to content

Värsta Schlagern (2)

May 19, 2009

Automatic translation of text

Ett stort grattis till Alexander Rybak för hans storslam seger i Eurovisionsfestivalen (och till Malena Ernman som gjorde ett underbart framträdande). När den 23-årige Alexander sjöng segerbidraget log jag dock för mig själv och undrade hur många gånger han kommer att sjunga ”Fairytale” innan han tröttnar på den?

Som jag nämnde i Värsta schlagern (1) så har jag och bröderna framfört ”vår” sång nästan oräkneliga gånger. Det jag emellertid inte skrev var att jag efter några år blev så urless på denna tralliga melodi att den stod mig upp i halsen.

När jag bildade familj tog det faktiskt ett bra tag innan jag berättade för mitt första barn om Diggiloo Diggiley. Men när det väl hände, genom en videovisning, då var det kört. Efter att först ha blivit stum när han såg sin pappa sjunga och dansa på tv:n blev Johannes därefter som besatt. Han sjöng sången hela tiden, överallt.

Och grabben var inte dum. När han märkte att jag inte var överförtjust i att han sjöng den på allmänna platser använde han det till sin fördel. Då sjöng han ännu högre.

”Schhh, Johannes! Alla kan höra dig!” säger jag i matbutiken.

”Kan de?” ler han. Det var ingen fråga. Han vänder sig nonchalant om och klämmer i på nytt.

”Vänta!” viskar jag så högt jag vågar när vi står i kassakön, samtidigt som jag sträcker mig efter chokladkakan han tidigare tjatade om.

Ibland har nöden ingen lag – även om det gäller att köpa sina barns tystnad.

För att göra en lång historia kort, det hände något till slut när jag började se situationen från andra sidan. Vad jag menar är att jag inte längre försökte tänka på hur det kändes för mig att sjunga sången, utan på hur folk kände sig när de lyssnade på den.

Då kom vändningen. När jag såg hur glada människor blev av sångens positiva budskap, då insåg jag hur otroligt privilegierad jag var att få sjunga den.

Sedan chockade jag mig själv för några år sedan när jag hörde melodin spelas i högsta volym från grabbarnas rum. Efter sluttonerna tänkte jag: Hoppas de spelar den igen!

”Är du inte klok?” svarar mitt motsatta jag.

”Ja, vadå? Låten är ju otroligt bra. Värsta schlagern! Lyssna bara på det medryckande sticket, följt av den klassiska, men extraordinära höjningen som glider in en ståpälsrysande refräng. Det är nästan så man tappar andan.”

”Du är säker på att du inte är lite skadad?” kommenterar min motståndare uppgivet.

”Säker kan man aldrig vara”, skrattar jag för mig själv.

Men den dagen var en sak säker: mina grabbar spelade låten igen.

Och igen. Och igen.

———————–

Bilderna är från 2001. Johannes har precis sett Eurovionsvideon med pappa och hans bröder. Här vill han vara pappa (det var tider det) med guldskjorta… och guldskor förstås (originalet, vad annars 🙂  )

Joh-i-guld-2

Yeah, he’s got the moves!

Johannes-i-guld-5

19 Comments leave one →
  1. Mona Wang permalink
    May 21, 2009 00:13

    Hei Louis 🙂

    Helt herlig morsomt å lese bloggen din. Nydelige barn du har.
    For 25 år siden, var jeg en av de største fan av dere…. Helt utrolig å tenke tilbake på den tiden hvor soverommet var “tapesert” med plakater/bilder i alle størrelser av dere…. he he he 🙂
    En gammel kassettspiller sto på 24 timer i døgnet med HERREY`S selvfølgelig…
    Var på en konsert med dere i Grebbestad samme året, og hadde da plukket blomster :)) som du skulle få…. Spurte om å få lov til å komme på scenen for å gi deg disse, men noen andre var før meg.

    Jeg ga meg ikke så lett, oppdaget deres søte mamma stå blant publikum, og turte å gå til henne med blomstene. Ho var så søt, og ga meg t.o.m en kram :))

    Noen dager etter at jeg kom hjem fra Sverige, lå det et kort fra deg i postkassen med bilde av dere 3: “Tack for at du ãr min vãnn, Kram Louis”

    Du kan nok ikke huske det, men for ei jente på 12 år….. kunne ikke livet blitt bedre der og da.

    Slikt lever en ekte fans på i mange år 🙂

    TAKK 🙂

    PS! Hørte noe om at dere holder konserter i år, stemmer det? Hvor kan jeg sjekke dato og sted?

    Ha en fantastisk vår/sommer og pass godt på dine herlige barn. De vokser alt for fort (har selv ei datter på 17 og ei på 3 år 🙂 )

    Klem Mona

  2. Maria Bertilsson permalink
    May 20, 2009 19:53

    Underbar blogg att läsa. Varje gång! Tack… Du har en extraordinär positivitet i allt du företar dig…
    //Maria

    • May 20, 2009 22:24

      Oj, tack Maria. Jag vet inte om jag lyckas vara mer positiv än någon annan, men däremot tycker jag det är viktigt att FÖRSÖKA vara det… positiv alltså 8)

  3. May 19, 2009 23:13

    Dina barn måste vara stolta över att ha en pappa som dig Louis.
    Jag menar who would´nt? Jag skulle i alla fall vara det.

    Tycker bilderna på Johannes är jättesöta, det är nästan så att man får en liten tår i ögat. Bilderna är liksom så fulla utav känslor.
    Likaså din text…

    Jag ser upp till dig Louis och det kommer jag göra livet ut
    no matte what.
    MVH Linda

    • May 20, 2009 22:20

      Om de är stolta med mig som pappa? Tja, jo… det händer väl. Men du kanske borde påminna dem ibland. Det är inte alltid man är så populär som pappa, speciellt när man måste vara lite bestämd. Men… bara man är det med kärlek 😉

  4. Belle permalink
    May 19, 2009 21:54

    What a great story…I can imagine how you felt when you saw your son perform Diggi loo-diggi ley. You must have been proud, didn’t you?…even when that song gives you the creeps…:-)
    What I remembered about the song is…as a child from 10 years old…I tried to translate it into Dutch…Boy, did I get a strange story…
    I bought a dictionary…and I looked up -diggi-…To dig…can you picture?????
    When I was in high school…my English teacher used the words “diggi loo-diggi ley”…I fell off my chair…She finaly told me, what it was….4 years I was singing a song, and I had no clue what it meant…One of the most happy days of my life 😉

    Alexander Rybak is a good performer…the way he looks into the camera is great! Also that violin…nice! He deserved to win…altough I was a fan of Turkey. (Only because it was a Belgian singer…hahaha)
    The Belgian participants always sucks (pardon my language!) but when a Belgian singer sings for another country, they almost win….GRRRRRRRRR. Not fair! :-))))))

    Eurovision is very important to me…and that is since May 1984!

    • May 20, 2009 22:16

      Turkey, huh? I liked the beat of that song.
      And Diggiloo… yeah, I’d like to find that word translated in a dictionary.

      • Belle permalink
        May 23, 2009 17:32

        yes…Hadise was born in Turkey, but she lives here.
        She participated the Belgian Idol…she didn’t win, but was one of the best.
        She’s also a good TV presentator…We were (are) proud of her!

  5. May 19, 2009 21:24

    HEJ LOUIS THANK YOU FOR THE BEAUTIFUL WRITING. AND YOU CAN ONLY BEE PROUD OF YOUR BEAUTIFUL CHILDEN WHEN THEY SING THE SONG AS YOU AND YOUR BROTHERS WON WITH FOR 25 YEARS SINCE. FROM THAT DAY WHEN I HEAR DIGGI -LOO DIGGI LEY SOMETHING INSIDE ME SAY TO, ME THE IS YOUR IDOLS FOR LIFE . ALL YOUR SONGS HAVE A SPECIAL MEANING TO ME . GOD BLES YOUR ALL HUGS FROM ME

  6. Jonna permalink
    May 19, 2009 18:42

    Kære Louis.

    Du skriver fantastik levende, det er så smukt.
    Når du skriver, får jeg en dejlig varm følelese i mit hjerte.

    Du har så meget kærlighed i dine ord.

    Tak, for at jeg får lov til, at læse det.

    Hilsen

    Jonna

    • May 20, 2009 22:10

      Om någon blir glad i hjärtat av orden, då är jag nöjd. Tack, Jonna.

    • Klaus permalink
      October 10, 2009 13:58

      Hvis jeg må kommentere på min landsmand (eller landskvinde?). Hvordan du får skrevet så flot uden det lyder fortænkt eller opstyltet er jeg bare misundelig på. Hvem kunne ikke tænke sig at skrive så enkelt og smukt? Kan det være det røde hår 😉 Hvis du da er den Jonna jeg husker som Herreys fan for mange år siden.

  7. May 19, 2009 09:43

    Du skriver så bra och levande! Dina barn måste vara så stolta över dig! 🙂
    Kram

    • May 19, 2009 11:10

      Du är alltför snäll. Jag ska påminna mina barn om den tanken… just idag skulle de behöva höra det… haha.

  8. Jeannette Larsen permalink
    May 19, 2009 09:24

    Hej Louis!

    Bare så du ved det! Diggi-Loo Diggi-Ley har betydet en stor ændring i mit liv.
    Det var på grund af den sang, at jeg blev fan af jer tre brødre:-) Og senere blev medlem af kirken.

    Jeg har senere tænkt meget over hvorfor det lige var på den måde, at jeg fandt Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige.

    Jeg så jeg første gang, da I vandt det svenske Melodifestivalen. Faktisk havde jeg en meget underlig følelse indeni mig, som jeg ikke lige kunne beskrive. Da I så vandt i Luxembourg, kom denne følelse igen.
    Jeg skal prøve at beskrive den.
    Jeg havde en følelse af, at jeg vidste hvem I var og at jeg egentlig godt vidste, at I ville vinde begge gange. Øh! Hvor skulle jeg vide det fra?
    Da jeg senere undersøgte kirken, fandt jeg ud af, at det var gennem Jer tre, at jeg skulle finde sandheden.
    Jeg håber, at det er ok, at jeg skriver på dansk. Jeg kan bedst udtrykke dette her på dansk.

    Så Diggi-Loo Diggi-Ley har altså betydet rigtig meget for mig!!

    Så vær endelig stolt af den sang, for jeg tror, at den har ændret mange liv.

    Mange hilsner

    Jeannette

  9. May 19, 2009 08:58

    Himmel så go han är i din outfit! Du skriver så otroligt bra! Klart att du ska vara stolt över er låt, ni kommer ju alltid att vara stora för många av oss som växte upp under er gyllene tid!!!
    Mvh Sandra

Leave a Reply

