Skip to content

Värsta Schlagern (1)

May 12, 2009

Automatic translation of text

Om det är någon som har missat det (jag höll på att göra det) så är det Eurovisionsdags. Ikväll medverkade Malena Ernman i den första semifinalen. Och gick vidare. Yes!

När nu denna internationella sångtävling återigen entrar våra vardagsrum tänkte jag göra något jag aldrig tidigare har gjort: skriva om den där sången som förändrade mitt liv.

Lördagen den 5 maj, 1984, på Theatre Municipal i Luxembourg vann några glada gossar Eurovision Song Contest med en synnerligen ovanlig melodi, med en lika ovanlig titel: Diggiloo Diggiley.

För dig som lade märke till året, ja, det var faktiskt 25 år sedan.

Till dags dato måste jag ha framfört sången närmare tusen gånger, men det var först för några år sedan jag började fundera på vad det egentligen var jag sjöng om. Uppenbarligen tillhör en analys av Diggiloo Diggiley inte de främsta forskningsprojekten i världen, men för att tillfredsställa min egen filosofiska passion ville jag ändå kasta mig in i nya tankegångar.

Vad kom jag då fram till? Tja, det mesta är säkert bekant. Sången ger en bild av en person som dansar på gatan, svävar på vingar och flyger över alla hinder. Som huvudbonad bär han visionen om en förverkligad önskedröm, och hans fötter bärs upp av gyllene skor.

Sången handlar om att vara lycklig, helt enkelt.

“Javisst,” kanske du säger, “det vet väl alla att den handlar om lycka!”

Förvisso, men för mannen i guldskorna går det djupare än så. För honom finns det något som är större än den självupplevda lyckan. Och han säger vad denna högsta önskan är i den allra sista textraden, upprepad två gånger: “Och jag ville gärna önska åt alla gyllene skor.”

Det är detta som är en av livets största hemlighet – inte för att det är dolt, men för att vi inte vill se det: att sann glädje är delad glädje.

Lyckan hos mannen (eller kvinnan) i guldskorna beror inte på att han är en Alexander Lukas som alltid har tur och vinner på Lotto osv. Inte heller baseras hans glädje endast på ”självförverkligande” ansträngningar, för han lever inte för sin egen skull; han är bara fullkomligt lycklig om andra människor också är det.

Av denna orsak – och ingen annan – har jag sörjt över hur den exklusiva klubb bestående av rockskribenter och andra förstå-sig-påare har spytt sin galla över sången. De antog att de gjorde världen en tjänst när de idiotförklarade oss som sjöng den, samt alla andra som tyckte om den. Men allt de lyckades med var att missa poängen, och istället för att bli uppbyggd av det positiva budskapet blev de irriterade – som kanske säger mer om dem själva än något annat.

Jag skäms i alla fall inte för att säga det: Tänk om hela världen kunde vara som mannen i guldskorna, att vi önskade oss inget mindre än sann lycka för alla människor.

Jag skäms inte för att säga det: Jag skulle vilja vara som han.

luxembourg 1984

Här är en bild efter segern i Luxembourg. Jag är gossen till höger. Då var jag ung och söt… nu är jag bara söt. 🙂

10 Comments leave one →
  1. May 19, 2009 16:41

    Det var 25 år sedan jag såg dig för första gången i Leksand men bara 5 månader sedan sist på Bolliaden. 🙂

    När jag tänker på texten till låten så tolkar jag det som att detta är en person som alla tittar på – inte för de “gyllene skorna” utan den strålande personligheten. Personen är lycklig och redo att uppleva världen. Det är såna personer som drar uppmärksamheten till sig då de omedvetet strålar lycka och frid.

    Låten är lycklig och sorgfri och det känns bra att höra den även om du känner dig smått trött på sången många gånger så gör det oss andra lyckliga. 🙂

    Vet du vad… 1984 var samma år som min morfar dog.. han dog i januari och jag var bara 8 år gammal då. När jag tänker på det året tänker jag mycket på min morfar men även på er tre och att ni vann Eurovision Song Contest och det är nog de enda riktigt starka minnen jag har från det året.

    Idag känner jag mig stolt och glad över att jag fått en chans att lära känna dig.

    Jag känner att jag bara är tvungen att skicka med refrängen. 🙂

    “Diggi-loo diggi-ley alla tittar på mig
    Där jag går i mina gyllne skor
    Jag dansade omkring på gatan
    Och hela världen den log

    Diggi-loo diggi-ley himlen öppnade sig
    Det är knappt man sina ögon tror
    Åh, jag börjar nästan sväva
    I mina gyllene skor “

  2. Jenny Eldståhl permalink
    May 14, 2009 23:05

    Är du säker på att du inte underdriver när du skriver att du sjungit låten tusen gånger? Jag skulle tippa på fler gånger.

  3. Belle permalink
    May 13, 2009 16:18

    Ok, after yesterday…I am ashamed to be a Belgian… again….Boy boy…Can we send Sandra Kim again please??????????? or???:-) Of course Hadise is a Belgian too…she sings for Turkey…so all or hope goes to her now…

    Yeah…I remember 25 years ago…I was 10 then…Boy, was I impressed by “the Herreys”. (And in love of course…;-)))))) I remembered when my mom heard “Diggi Loo-diggi Ley” for the first time (before the contest) she said…those handsame guy’s will win….
    That was the only time she was right…thank God!
    Allthough I was so young…I remember every second of that evening! Just before the final points were given…I fell a sleep (of course) and I woke up from my moms yelling…
    The moment you won.
    When you song for the second time…me and my mom were dancing on top of the chairs.
    My father said we were crazy, but who cares…. 🙂
    Are that sweet memories…(especially when my parents split up a month later…)

    When I look at that pictures…look how thin you were…amazing…and all that hair…hahaha
    Thank you for bring up good old memories…I needed that!
    X

  4. May 13, 2009 11:55

    In the english version this hits me: “Diggiloo Diggiley, LIFE IS GOING MY WAY”
    Often we think we can´t succeed in certain areas of life. But it´s all in our minds. If we trust and believe our own competence and potential, we will do it… whatever it is.
    To be positive, to feel happy and face life head on will take us far.

    Henry Ford said something like: ” If you believe that you can, or if you believe that you can´t – you´re right ” !
    The guy in the golden shoes has CHOSEN the positive energi in life – and he can do ANYTHING !
    I think we all can wear our own golden shoes – if we choose to ….

    Thankyou for writing about the song, Louis 🙂 Have a nice day

    Lene Køster

  5. Regina Pantsari permalink
    May 13, 2009 08:25

    Vem glömmer den dan. Alla trallade på Diggiloo Diggiley. Det är alltid lika kul att höra er framföra den låten man blir glad i hela kroppen.

    Regina

  6. May 13, 2009 06:51

    HEJ LOUIS , I WILL ALLWAYS REMEMBER WHEN YOU AND YOUR BEAUTIFUL BROTHERS WON THE MELODI GRAND PRIX FOR 25 YEARS . IT WAS A BEAUTIFUL SONG YOU 3 SING THAT TIME. I HAVE SEEN SOME MUSIK VIDEO WHERE PEOPLE TRY TO SING THAT SONG DIGGI -LOO DIGGI -LEY , IT SOUND NOT SO GOOD, IT SOUNDS BETTER WHEN YOU AND YOUR BROTHERS SINGS . I LOVE THE BEAUTIFUL PICTURE OF YOU 3 WHEN YOU HAVE WON, AND LOUIS YOU IS STILL YOUNG AND SWEET AND BEAUTIFUL AS YOU WAS FOR 25 YEARS YOUR ARE ALL 3 STILL YOUNG AND SWEET AND BEAUTIFUL .HUGS FROM A BIG HERREY FAN AS LOVE YOUR MUSIC

  7. Samuel Olof Sandén permalink
    May 13, 2009 06:31

    Hej Louis!Jag kommer mycket väl ihåg den sången.
    Det var ett betydelse fullt år 1984.Det var genom
    er som jag kom i kontakt med Kyrkan.Jag döptes den
    13 Juni 1984.Jag var i Gubbängen kapell när dom hadde
    ett speciellt möte med er och era föräldrar där.Tack så mycket.
    Hälsningar Samuel Olof Sandén

  8. Jan Burnett-McKeown permalink
    May 13, 2009 03:47

    Well, 5th May was always an easy to remember date for me, because it is also my older brother’s birthday! Of course, now it is also associated with Herreys and Eurovision. I’m sure no-one wants to hear my Eurovision 1984/Herrey story again – but I should say that I thought it was a great performance and song, even though I had absolutely no idea what you were all singing about at the time! I did hear a short English version of the song at the end of the Contest, but knew it may not be quite the same as the Swedish version.

    It was not until many years later that I came across the written words to the song, and was able to work out, for the most part, what the original song was all about (it turned out the overall theme/message wasn’t so different from the English version after all). But that still didn’t stop me enjoying the song in the meantime.

    These days the lyrics may appear a little “sweet”, but one needs to view them within the 1984 context. I think I can honestly say it’s one of the few pop songs I know, which has a genuinely “happy” theme and feel to it. A lot of songs are written about romance and love – but they often have a slightly sad or melancholy feel to them. Not so with Diggi-loo, diggi-ley, which leaves you with a really good feeling. After all – there’s nothing wrong with being blessed with golden shoes and good fortune, and wanting to share that with the rest of the world!

  9. Asa Grunberg (Wannstedt) permalink
    May 13, 2009 02:14

    Minns den kvallen val. Det var da, genom er, som jag horde taqlas om kyrkan. Tack sa mycket!

  10. cathrin angell kjerstad permalink
    May 13, 2009 00:00

    hei louis!
    ja visst, er det gått 25 år siden der i herreys vant eurovision songcontest:-)
    den låten kommer jeg alltid til å minnes…en gladlåt, en man synger med og rocker til..
    jeg var jo fra 84`en kjempefan av herreys
    kjøpte dem platene som jeg kom over, var fast kjøper av bladet okej…he he

    men 84`var også et spesielt år for meg.
    det var det året jeg ble konfirmert..
    vi hadde en som man i norge kaller for overhøring(generalprøve), og den fant sted nettopp lørdag 5. mai 1984.
    lørdag 12. mai sto jeg som en stolt konfirmant:-) he he

    til sist vil jeg si at herreys vil alltid ligge nært til mitt hjerte..
    men jeg har til gode å komme meg på en konsert med dere..
    det håper jeg at jeg vil få til:-)

    stor klem fra en av dine facebook-friends

    cathrin

Leave a Reply

