Skip to content

Om Melodifestivalen

March 17, 2009

Automatic translation of text

Är du som jag, att du har väldigt svårt att tippa vinnare i Melodifestivalen? De flesta år har jag varit helt ute och cyklat, men denna gång hade jag på känn att Malena Ernman skulle ta hem segern. Och kors i taket, för en gång skull tyckte svenska folket som jag.

Överraskande nog så gjorde af Ugglas, EMD och Måns sällskap med Malena bland de topp fyra, något jag också förutspådde. Det händer bara inte.

Så är jag glad då? Nja… jag måste erkänna att jag gillar vinnarlåtens smäktande refräng, även om det luktar lite plagiat här och där. Jag tror faktiskt att den har stora chanser att ta sig till topp fem i Eurovisionen. Men den låt jag tyckte bäst om var ”1000 Miles” med HEAT. Otroligt skön låt.

Ibland kan en melodifestivalkväll bli något helt annat än ett njutbart underhållningstillfälle, speciellt när många är samlade framför tv:n – många med olika åsikter om både det ena och andra. Vill det sig inte väl så löper man risken att se ett världskrig bryta ut.

Nu blev det inte riktigt så illa denna gång, men oj, vilka ilskna miner det blev från Isak när inte HEAT vann (båda killarna tyckte bäst om den också).

”Det är väl inte så illa,” försökte jag trösta, ”att Malena vann.”

Men det var det tydligen. Jag såg nästan röken bolma ut från öronen på honom. Han försökte få fram något vettigt att säga men det blev bara de något mindre intelligenta orden: ”Rumpa! Prutt!!!” Sedan sprang han ut ur rummet.

Det påminde mig om när Carola stod som segrare för några år sedan, efter att bland annat ha slagit ut The Poodles. Johannes blev tvärilsken och rusade upp på sitt rum, skrikandes med gråten i halsen att han aldrig mer skulle titta på den ”orättvisa” melodifestivalen.

Ett liknande löfte gav min fru i lördags om det skulle bli så illa att den ”fruktansvärda” operasången skulle vinna. ”Jag har försökt att tycka om den,” klagar hon, ”men det går bara inte!” För övrigt tyckte hon bäst om Sarah Dawn Finers låt. En fin melodi måste jag också erkänna.

I skrivande stund sitter jag och skrattar för mig själv. Jag kan sätta en hundring på att 99% av er läsare har uttalat det där löfte någon gång i livet, att ni aldrig mer kommer att beskåda denna förbaskade sångtävling. Du, likt min fru, kanske rent av sa det i lördags?

Tja… vi får väl se.

6 Comments leave one →
  1. March 19, 2009 03:21

    I och med att jag numera bor i USA så har Melodifestivaltittandet blivit något lidande de senaste åren. Jag följer alltid Eurovision Song Contest, men det är inte alltid som jag har tid och/eller möjlighet att hänga med på de svenska bidragen innan finalen är över.

    Så var det i år. Hade inte hört en enda låt förrän finalen var avklarad. Givetvis tänkte jag att jag ju måste få reda på vilken låt det svenska folket röstat fram, fullt beredd på att bli besviken liksom tidigare år.

    De senaste årens svenska bidrag har väl inte varit dåliga direkt. Men de har ju inte heller imponerat. “Las Vegas” och “Hero” hör väl till de som jag rankar lägst … och då har vi ju facit i hand på hur det gick i ESC för dem med.

    Så det var med stor förvåning jag konstaterade att “rätt låt” faktiskt vann i år (i alla fall om jag får säga min mening … och det får jag ju). Nu när jag haft en chans att faktiskt lyssna på alla finalbidragen tycker jag att den bästa låten vann. Visst, jag håller med om att Sarah Dawn Finer och Måns Zelmerlöw hade väldigt fina bidrag … men inget man ska sända till ESC.

    Jag håller med Louis att det luktar plagiat lite här och där (om än inte lika starkt som det luktade om Schweiz bidrag förra året, Era Stupendo). Refrängen är kanon, även om versen inte når lika högt. Men visst är Malena duktig! Hon har en underbar röst och kommer att ha stora chanser i Moskva.

  2. Lena Hagen permalink
    March 18, 2009 22:46

    Jeg har lovet meg gang på gang at jeg aldri mer skal se på melodifestivalen eller den norske finalen, men hva tror du jeg gjør år etter år (det har vel hendt noen ganger de siste årene at det har kommet noe annet i veien men stort sett hvert år har jeg sett):)

    Det er svært sjelden jeg er enig i valget av låt til ESC, men i år har jeg en god magefølelse når det gjelder det norske bidraget (selv om jeg egentlig synes at vi hadde bedre låter enn den i finalen, men jeg tror at den kan gjøre det ganske bra internationalt).

    Når det gjelder melodifestivalen så synes jeg vel at dere valgte feil, selv om låten vinner seg mer og mer for hver gang jeg hører den. Mine favoritter i deres finale var: Måns (den låten sitter i hodet ennå), Sarah og EMD (i denne rekkefølgen).

    Ellers synes jeg vel at både de norske, svenske og internationale finalene var bedre på 70- og 80-tallet. De siste årene har det vært for mye show og glitter og stas. Det er jo tross alt låtene som konkurrerer her, men det ser ut til at alle (eller de fleste) har glemt det. Veldig synd.

    Jeg sitter helt sikkert foran tv-skjermen når sirkuset går av stabelen i Moskva i år, og neste år når det er tid for delfinaler og finaler i Norge og Sverige….og kommer nok til å være like misfornøyd 🙂

    Lykke til med 25-års jubileumet forresten! Deres låt og deres opptreden har gjort et uutslettelig inntrykk 🙂

  3. Sandie permalink
    March 18, 2009 12:15

    Vill be om ursäkt!
    Jag lyckades slänga om orden på slutet av mitt inlägg
    igår.
    Såhär ska det vara:
    Och du,jag har lovat att alltid titta på detta
    evenemang.
    (det var ett år som alla framför tv:n var missnöjda.)

  4. March 18, 2009 08:40

    HEJ LOUIS. I AM SO SORRY THAT I NOT CAN SEE THE SWEDISH MELODI GRAND PRIX HERE IN DENMARK. I HAVE NOT SEEN MELODI GRAND PRIX SINCE 1984, BECAUSE IT NOT SAY ME SOMETHING AS IT DOES WHEN YOU AND YOUR BROTHERS VANDT MELODI GAND PRIXET. I REMEMBER TOO WHEN BUCKS FIZZ WON WITH THE SONG MAKING YOUR MIND UP. HUGS FROM ME LENE MARIE

  5. Sandie permalink
    March 17, 2009 18:29

    Årets melodifestival,tyckte jag var väldigt intressant.
    Fanns många bra låtar i år.
    Men,om jag ska hålla mig till vinnaren o min favorit,så först o främst:Ska bli spännande o se hur det går i Moskva,jag tycker låten är rätt cool ändå.
    Och jag är beredd o hålla med din fru.
    “Moving on” tycker jag är den pampigaste balladen jag hört på länge.
    Strålande!
    Och du,jag har alltid lovat o titta på detta evenemang…He,he…

  6. Jan Burnett-McKeown permalink
    March 17, 2009 17:48

    I can’t make specific comment on the Swedish Melodifestivalen, because I haven’t actually seen it – but I have been watching the Eurovision Song Contest (ESC) for many years now, and try to watch it every year, if I possibly can. No matter how bad it might seem to get, I don’t think I’d ever vow not to watch it.

    It’s been shown on television in my country since the early 1980’s, and I can remember watching the very first programme with great excitement. The only reason I even knew of the Contest’s existence was because I was a fan of a British pop singer who had sung in the Contest a few times, back in the 1970’s. I had read in his biography about his ESC appearances, though I never knew much about the ESC, and had never seen it before. When I saw that it was finally going to be on TV here one year, I just HAD to watch it. But back in those days, I was about the only person here who had heard of the ESC (though it is much better known now).

    One thing that really fascinated me about the Contest was the different singing styles of all the different countries, and what they regarded as popular music – which was often very different to the popular music in my own country at the time. I also came to realise that there was a certain “style” of song which for many years consistently won the Contest. Once I recognised the style, I became quite good at picking winners – or at least narrowing it down to a handful of “possibles”. However, I must admit that in recent years, this ability to pick possible winners has gone “out the window” with the change in style of the winning songs.

    Over the years there’ve been a lot of changes in the Contest rules, and the voting methods, which might have contributed to the change in the winning style. Sometimes one just has to laugh and wonder why a particular song won the Contest. Some people claim the voting is biassed and that people from neighbouring countries often vote for each other. Rather than being deliberately biassed, I find it more likely that because they are from neighbouring countries, their tastes in music will often be similar. In any case, I cannot vote – so my own opinion is totally unbiassed! But whatever the result, it would never put me off watching the Contest the following year. Even if one doesn’t like the winning song, the Contest has still been worthwhile because there have usually been many other enjoyable songs.

    I often wonder though, what makes each country choose the particular songs they choose, for their entry in the ESC. Obviously, I only get to see the end result, and wonder whether I would have chosen the same song. Is the song chosen because they believe it is the best song out of all the other songs from their country? Or do they choose it because they believe it has the best chance of winning the ESC for them (but may not necessarily be their country’s “best” song). It’s an interesting question, and one that I’ve never really known the answer to!

Leave a Reply

