Skip to content

Showing Your True Colors

November 12, 2008
tags:

Family Column for Länstidningen, Södertälje, Sweden, 12 Nov 2008.

Click here for English version

VISA DINA SANNA FÄRGER

Vår familj skattar sig lycklig att få bo i närheten av skog och vatten. Att vara ute i naturen ger mycket sinnesro; där får tankarna mer utrymme att sväva fritt. Visserligen svävar det väldigt fritt för mig ibland, för i mycket av det jag ser så ser jag egentligen andra ting: något dolt, något spännande.

Kanske är jag lite skadad… men roligt är det i alla fall. Och jag kan varmt rekommendera det: Gå ut i naturen och filosofera lite!

När jag tog denna bild formades just en sådan där förunderlig tanke i mitt sinne: Hur känner sig den där björken egentligen? Jag menar, med sin bländande färg sticker hon verkligen ut från de andra träden. Känner hon sig inte malplacerad?

Nej. Så är det inte. Men hon vill något. Se på henne! Se hur hon sträcker sig mot skyn. Se hur hon med färgprydda grenar signalerar i svepande rörelser: Här är jag. Upptäck mig! Hon ropar orden, inte för att hon tror sig vara bättre än de andra träden utan för att hon är stolt över den hon är, och för den glädje hon vill ge andra.

Nu går hon igenom en förvandling. Hon rör sig vidare. Världen omkring henne håller fast vid det som har varit, men hon tar ett steg framåt, djärv inför tanken på förändring. Detta är trots allt vad hennes liv handlar om: förändring.

Nyligen hörde jag en vis man säga: ”Inget i livet är så bestående som förändring.” Det måste väl vara så. Livet är en ständig resa. Vi kan inte stå kvar idag där vi stod igår. Vi har nya utmaningar att möta, nya beslut att fatta, nya personer att beröra; som björken i skogen har vi nya färger att visa upp.

Visar du och jag våra sanna färger?

5 Comments leave one →
  1. Marianne permalink
    November 15, 2008 08:38

    Att se Guds hand i allt är en fantastisk gåva och tack för att du delar med dig av din förmåga. Bilden förstärker verkligen det som texten förmedlar. Effekten blev märkbar i mitt hjärta. Än en gång tack för att du delar med dig.

  2. Anna permalink
    November 14, 2008 10:16

    To see yourself not with pride (thinking you are better than others) or the opposite (thinking others are better than you) is to learn to live the life God has given and be the one God has created. That perspective brings, I think, humbleness (for what I can do I can do because God has planted in me the gifts necessery) and peace (for what I cannot do I cannot do because Gud did not plan for me to do them).

  3. November 13, 2008 00:54

    HEJ LOUIS THANK YOU FOR THE BEAUTIFUL PICTURE OF THAT TRE.IT HAVE GIVEN SOMETHING TO THINK OVER.I ENJOY/LOVE THE AUTUM WHEN ALL THE TREES ARE CHANGE COLOURS.HUGS FROM ME

  4. November 12, 2008 18:55

    I think it’s fascinating, seeing the mysterious in the ordinary 🙂

    To exist is to change; to change is to mature; to mature is to create oneself endlessly ~Henri Bergson

  5. Lena Hagen permalink
    November 12, 2008 10:48

    Hm…nå fikk du meg til å tenke igjen 🙂 Kanskje hun burde ha funnet en gylden middelvei. Hun stikker seg frem og er veldig synlig en periode, men så blir hun helt tappet for krefter og blir grå og trist i flere måneder, mens de andre står der grønne og staute hele året. Jeg føler meg vel litt som den bjørka av og til, jeg vil og vil og vil og tar på meg alt for mye oppdrag. Helt til kroppen sier stopp, så hviler jeg litt og så er det på i 110 igjen. Like fargesprakende vakker som den bjørka er jeg dog ikke 🙂

Leave a Reply

