Skip to content

Am I Rich or Poor?

September 3, 2008

Column for Länstidningen, Södertälje, Sweden, 3 Sept 2008.

AUTOMATIC TRANSLATION OF TEXT

ÄR JAG RIK ELLER FATTIG ?

I söndags hörde jag en berättelse i kyrkan som fick mig att tänka till. Den handlade om en rik man som ville visa sin son hur fattiga människor lever. I ett socialt experiment tillbringade därför fadern och sonen ett par dagar hos en mycket fattig familj som bodde i närheten av deras gods.

När de återvände hem frågade fadern: ”Förstår du nu vad fattigdom innebär?”

”Ja, det gör jag,” svarade sonen.

”Kan du då beskriva,” bad fadern, ”skillnaden mellan vårt liv och deras?”

Sonen tänkte en stund och började sedan: ”Vi har bara en hund, men de har fyra. Vi har en liten pool på gården, men de har en hel sjö. Vi har olikfärgade lampor i trädgården, men de ser hela stjärnhimlen. Vi har många betjänter som hjälper oss, men de…” pausar han, ”de hjälper andra. Vi har ett stängsel runt vår gård, men de har vänner som skyddar dem.

Sonen tar ett djupt andetag och avslutar: ”Och jag som trodde det var vi som var fattiga.”

Vid berättelsens slut slog det mig att det mesta handlar om perspektiv. Kunde vi reflektera som sonen gjorde då skulle vi förmodligen inse att vi inte ha det så dåligt, alternativt att det saknas något. För vad betyder det egentligen att vara rik? Är måttstocken på vårt välstånd storleken på vårt bankkonto? I vår egen stad, Södertälje, finns det stora skillnader i invånarnas levnadsstandard. Skulle då en mer välbärgad familj, till exempel, vara lyckligare än en mindre?

Jag tror det handlar om två saker. Först så har det en avgörande betydelse var man har sitt hjärta. Jag tror inte rikedom i sig är av ondo, men däremot vår inställning till den: om man som rik – eller fattig för den delen – jagar det materiella och världsliga, då ger man upp något viktigare i processen: sin själ. Och har man tappat kontakten med själen, då tar jakten på lycka (= rikedom) aldrig slut, därför det finns inget som kan ge en långvarig tillfredsställelse.

Med andra ord, det spelar ingen roll hur mycket av det senaste och dyraste man införskaffar; aptiten på mer kommer aldrig mättas eftersom tomrummet som själen lämnar kvar aldrig kan fyllas.

Det leder in på den andra tanken, nämligen hur viktigt det är uppskatta det man har och inte ta något för givet, i synnerhet inte vänner och familj. Detta är kanske berättelsens mest centrala tema, och för mig en av grunderna för bestående livsglädje.

För när är man rik? Att ha vänner är roligt såklart, men ligger inte rikedomen i att få ställa upp för varandra? Att leva på jorden är inspirerande, men finns inte rikedomen att hitta i de små, vackra detaljerna? Och att bli förälder, visst är det ett mirakel, men kommer inte rikedomen först när man får ge och ta emot det vi alla behöver – kärlek.

Jag tror vi är många som kan känna oss rika.

6 Comments leave one →
  1. Anna permalink
    September 11, 2008 09:56

    En härlig berättelse som i en något annan form finns i “Det är aldrig kört!” Och visst är det sant på många sätt: det fattigaste man kan vara rik på är pengar. Å andra sidan är reell fattigdom, alltså att inte ha mat i magen, kläder på kroppen och tak över huvudet, en fruktansvärd olycka som vi alla är skyldiga att avhjälpa varhelst vi ser den. Högre materiell standard än så kan däremot inte mer än marginellt öka vår livskvalitet, däremot ett lyckligt äktenskap, goda vänner, möjlighet att göra gott osv.

  2. Jan Burnett-McKeown permalink
    September 6, 2008 06:57

    Many years ago, on my very first overseas trip, I spent several months in a country which at that time, was considered one of the “less affluent” countries in Europe. I was really looking forward to the experience of living in a different country. But one of the first things that struck me shortly after my arrival, was that the standard of living in that country was obviously a lot lower than what I was used to at home.

    For a short while, I found this a little depressing, and wondered what I had let myself in for. But that feeling did not last long. I soon found the local people to be extremely kind, generous, and hospitable. Despite the fact that many of them did not have a lot, what they did have was a real zest for, and a love of life, the likes of which I had not quite seen before. It seemed that no matter how poor they may have been, they could still enjoy life. I ended up enjoying my time there so much, that I almost did not want to return home at the end of my stay.

    Up until that time, I had never thought much about material things/possessions. But it really made me realise what a “comfortable” life I had had so far. My stay there gave me a somewhat different perspective on life, and I came to realise that material things were not that important.

    But after a few more trips to Europe, including some to more “affluent” countries, I noted that in some, material things and social status could also be considered quite important. Nevertheless, it hasn’t really changed my perspective on life, in the way that my first trip did.

  3. Verita permalink
    September 5, 2008 05:46

    En underbar och tankeväckande berättelse. Kan du förresten tala om för mig vad det där som kallas “makt” är för något? Jag besökte nyligen stalinmuseet i Gori, Georgien. Inte för att jag är stalinfan utan för att det var en rundresa i Kaukasien, där detta ingick. Stalin började sin “karriär” med att studera till präst. Han blev diktator och massmördare, man uppskattar antalet offer till 30 miljoner, även om inte hans händer utförde alla skräckdåden. Även några av hans egna familjemedlemmar drabbades. Lilla Gori är den enda plats, där Stalin fortfarande står staty. Inte för att man gillar honom, då han tog död på många från sin hemstad. Men där står denna maktmänniska staty och fåglarna förorenar hans huvud – eller kanske snarare, de besudlar sina fötter.
    Det finns människor, bland annat Ringhals chef, som sagt till mig att “du är ingen för du har ingen makt”!
    Jag förstår inte vad han menar. Kanske du kan förklara. Vad är det att vara “ingen” – så skulle jag inte ens säga till en gråsugga, en av jordens äldsta arter, liten, söt och harmlös. Anspråkslös, inget skadedjur utan trivs bara under stenar och krukor. Urgullig egentligen.
    På vilket sätt har de “besuttna” eller de som påstår sig/anses ha “makt” mera värda än en gråsugga. Eller för mer än jag eller vilken annan människa som helst?
    Jag vill inte ha någon makt, har aldrig åstundat någon, då jag alltid sett livets förgängelse och då jag tyckt bättre om djur än människor. För djur är ärliga.
    Det enda jag behöver pengar till är att kunna resa, för jag står inte ut med att vara stilla och jag känner mig föraktad och bespottad i Sverige. Naturligtvis kan man vandra, men jag har skadat mina knän. Önskar jag fötts 30 år tidigare, så kunde jag “backpackat”.
    Varmt tack för dina kloka ord, de stärker mig.
    Monica Wiegert

  4. September 4, 2008 01:03

    HEJ LOUIS , WHAT CAN I SAY ONLY THAT IS SO BEAUTIFUL WRITE. WHEN MY SON ON 16 YEARS OLD RING TO ME AND SAY DEAR MOTHER CAN I HAVE SOME MONEY. I SAY YOU HAVE A JOB AFTER SCOOL WHERE YOU (TJENER ) YOUR OWN MONEY BECUSE I AM NOT A MILLIONÆR. HUGS FROM YOUR FRIEND

  5. September 3, 2008 23:27

    That’s sweet. You are very blessed – and rich!

  6. Lene Klamer permalink
    September 3, 2008 23:18

    I have never had many money… And my children knows we are not that rich…
    But they know one thing for sure and that is: We are very rich of love to eachother!
    We are always happy and smiling, singing and dancing:-) Having fun and laughing:-)
    You have probably noticed that when you have seen us together:-)
    And when Cecilie was younger she once asked me if we were poor… I told her we might not have a lot of money, but we have eachothers love… In love we are very rich my girl! And then she smiled and gave me a kiss:-)

Leave a Reply

