The Illogical Logic of Men

Column for Länstidningen, Sweden, 9 July 2008.

AUTOMATIC TRANSLATION OF TEXT

MANNENS OLOGISKA LOGIK (PDF original)

Efter det att familjen hade sett förra månadens EM-match mellan Sverige och Spanien generades jag av en ny insikt.

När min fru märkte att jag hade som avsikt att direkt efteråt se nästa gruppspelsmatch, den mellan Ryssland och Grekland, då tog det stop. Fråga mig inte hur, men helt plötsligt hade fjärrkontrollen fått en ny ägare, och vips, där blixtrade en romantisk komedi fram i tv-rutan. I vanliga fall skulle jag välkomna detta, men just ikväll… förstod hon inte?

“Men, älskling,” förklarar jag, “vi ska ju möta Ryssland om fyra dagar!”

“Ja?” svarar hon undrande.

“Ja! Och då måste vi veta något om våra motståndare – alltså hur de spelar!”

“Och att du sitter här och kollar på Ryssland ikväll kommer att hjälpa Sverige att besegra dem senare?”

“Du… man vet aldrig?” svarade jag. “Kan vi inte tänka lite positi…”

Längre hann jag inte förrän hon brast ut i skratt. Från hennes blick kunde jag utläsa ett åh-lilla-gubben-vad-du-är-söt-skratt. Jag hade sett blicken förut, och jag visste precis vad den betydde: Jag hade förlorat.

Det är smärtsamt att erkänna, men jag kände nu också hur att alla mina tidigare argument föll i kras, de som jag under elva års äktenskap hade byggt upp till att konstituera mannens styrka: att han, åtminstone, tänker logiskt, och inte styrs av sina känslor.

Mmm… visst?

Men till försvar, det kanske är idrotten som gör oss män lite korkade. Visserligen anses sport vara en av de främsta vägarna till bejakandet av manlighet, för på vilken annan plats kan en karl bygga upp sin macho-profil så effektivt som på idrottsarenan, där han i sitt anletes svett får kriga för seger och ära.

Men om vi tänker efter, hur logiskt är det att man sitter och glor på tjugotvå överbetalda fotbollsspelare som bara har ett uppdrag: att tråckla in en läderkula i ett nät.

Och speciellt manligt är det väl inte heller. När nationalsången spelas sitter hälften av oss män, inklusive jag själv, med gråten i halsen. Och när bollen får nätet att rassla, då kramas och pussas vi ogenerat framför tv-rutan såväl som på plan.

Med detta sagt måste jag dock erkänna att jag ibland inte har något emot att känna mig korkad och “omanlig”. Speciellt påtaglig blev denna känsla när domaren i EM-finalen blåste av matchen. Det kändes tungt.

Min 10-åriga son kände likadant. Han lutade sig mot mig och frågade: “Pappa, vad ska vi göra nu på kvällarna?

“Jag vet inte,” suckade jag.

“Men, du!” kom jag på. “OS börjar ju snart!”

8 thoughts on “The Illogical Logic of Men

  1. Himla kul! Jag fundar dock på om det inte hade hjälpt Sverige ändå. Hälsa Angelica det. Det kunde i varje fall inte gått mycket sämre. Kul ändå att se lag som Turkiet och Ryssland. /Daniel

  2. Hi Louis
    I´m a woman 🙂 …but I agree with you.
    When Denmark won EM back in 1992..I cried like a baby (of happines)..ha ha..! And in the cinemas in Denmark theese days, there is a documentry-movie called “Og det var Danmark” (And it was Denmark).
    It´s about football in Denmark during many many years…and when I saw the clip from the final in 1992…I cried again…but also when I saw the clip from the semi-final in 1992, where the danish player called Henrik Andersen, fell and pushed his knee-cap (knæ-skal) out of place…uh..I still get chills just thinking about it…

    But…when you think about it…it really IS stupid to sit infront of the TV and cry WATHING sports…or shout at the players..(like they could hear you.!!)..but I just can´t help it..can you? 😀
    Hugs from a huge football and sports-fan….Marlene

  3. Ha ha ha! Du er en typisk mann du Louis 🙂 Vi løste det problemet med å ha 2 tv’er vi, for min bedre halvdel skulle bare se på sport HELE tiden. Nå er jeg riktignok veldig glad i fotball, men ett sted går jo grensen (men 2 kamper hadde jeg nok klart hehe).

    Heldigvis er jeg herre (ehhhh…dame) over min egen fjernkontroll og tv nå. Nåja…dersom det ikke går noe barneprogram da….:). Så hvis det skulle komme en mann inn i huset igjen må han nok ha med sin egen tv 🙂

    Klem!

  4. Ha Ha Ha! I agree with Angelica!! One footballmatch must be enough!! I would rather watch some romantic movie than watch football.

    But I actually look forward to watching the Olympic Games. Because I am sure that Denmark is going to win the handball-competition for men. It´s going to be so exceiting:-)

    Hugs
    Jeannette Larsen
    Copenhagen, Denmark

  5. I feel with you, and understand your feelings. Maybe it´s because i first off all, like to watch football, and second it´s not every day those big tournaments take place. So a littel understanding would be great. 🙂

    Dorte

  6. HEJ LOUIS NICE WROTE OF YOU, I CAN SEE YOU AND YOUR WIFE FOR ME, YOU SEE FOOTBALL AND SHE WILL SEE SOMETHING ON A OTHER KANAL HA HA . NOW I AM NOT A FOOTBALL FAN SO IF MY BOYFRIEND SEE FOOTBALL I GO IN A ROOM AND HEAR MUSIK.BUT I FEEL WITH YOU MY FRIEND HUGS FROM YOUR FRIEND LENE MARIE

  7. Hehehe! Min man gillar *lyckligtvis* inte att kolla på sport, men han är en Law & Order-fan istället! Ett program som går på 4 till 5 olika kanaler samtidigt och sen flera program i rad dessutom. Så… jag kan ändå se din frus point of view… 🙂

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.