Skip to content

The One who Loves God Knows God

June 27, 2008

Translate text

DEN SOM ÄLSKAR GUD KÄNNER GUD

Betraktelse i Länstidningen inför Trefaldighetssöndagen, lördag 10 juni, 2006.

Bibeltext: 5 Mosebok 5:4-9

I morgon skänker du och jag en särskild tanke åt trefaldighetens Gud. Måhända blir det en dag då vi på nytt kan omdana våra hjärtan i ett försök att förstå vem Gud är och vad han spelar för roll i våra liv. För onekligen är det så att vi behöver Guds vägledning i dag mer än någonsin.

Men var börjar man? Hur kan jag verkligen lära känna Gud? Och hur ska jag kunna veta hans vilja rörande mitt liv? Profeten Mose kämpade med israeliterna angående just dessa frågor. “Herren är vår Gud”, började han, “Herren är en.” Varför inleder Mose så? Förmodligen önskade han från början förankra trons grundpelare hos folket; Mose visste att en förståelse för vem Gud är leder till en insikt om vilka vi själva är. Dessutom visste han att Gud är en i den mening att kraften i gudomens enhet är den frälsande kraften för människan: Fadern som skapare och liv­givare; Sonen som fridsfurste och frälsare; den helige Anden som tröstare och vägledare.

Gud är allt detta, och mycket mer, för hela mänskligheten. Kunskapen och framförallt tron på detta, att Gud i sanning perso­nifierar kärleken, är början på vår väg att bättre lära känna honom. Att det var just Herrens kärlek som kunde rädda folket, det visste Mose. Därför vädjade han i sitt nästa andetag att de skulle älska Herren, sin gud, och vända sina hjärtan till honom. Då skulle de, liksom vi, bli ledda aven god herdes stav som aldrig sviker.

Innebär detta att Gud älskar oss mindre om vi inte älskar honom tillbaka? Nej. Vi är hans skapelse, hans barn. Guds kärlek förblir ovillkorlig. Däremot kan han rikligare välsigna våra liv och lyfta oss till oanade höjder om vi tillåter kärlekens stadgar att gro inom oss. För när vi vänder oss till Herren öppnar vi en dörr som kanske annars är låst av högmodets, girighetens eller avundets nycklar.

Gud kan – och vill – komma in i mitt hjärtas kammare. Men det sker först då jag vill att det ska ske, då jag låter honom komma in och bli en del av mitt liv. Detta är be­slutet vi alla måste fatta. Då, men bara då, kan Gud i sin gränslösa kärlek hela våra sår. Och när vi känner beröringen av hans hän­der, då vet vi – då vet vi vem han är.

Advertisements
4 Comments leave one →
  1. July 19, 2008 02:16

    Hej Louis!

    Jag respekterar och beundrar verkligen dina texter här på sidan. Jag undrar om du, i mån av tid & intresse, skulle kunna hjälpa mig bena ut två saker angående SDH-tron..?

    Jag har en stark tro lever så kristuslikt & ödmjukt jag kan och vet att jag har tillgång till större sanningar (skatter) än man kan hitta i någon annan kyrka. Min kollega är katolik, och jag har hela tiden känt att jag borde dela med mig av min tro till just henne. Hon hann före! Hon blev extremt oroad när hon förstod att jag inte var “vanlig kristen” utan “mormon”. Nu känner hon att hon måste “rädda” mig från att vara missledd, då “den sista tiden skall många ledas in i fördärvet”. Det visade sig att hon har träffat LDS-missionärer i Filippinerna och nämnde två saker som gör att hon inte tror ett uns på att vår Kyrka kan vara sann…

    1) Polygami… Vi läser om en Fader som inte ändrar sig, som är samma igår, idag och imorgon. Hon menar att Kat. kyrkan alltid varit densamma. Men i vår kyrka tilläts polygami under en viss tid och sedan blev det förbjudet. Jag håller med henne där, att det verkar vacklande förklaringen om ensamma änkor – för de hade ju inte behövt gifta sig för att få hjälp i sin nöd. Har detta kanske alltid varit OK i Herrens ögon, fast vi följer bara våra länders lagar? Män kan ju ha två fruar i tempeläktenskap om den ena avlidit. I GT nämns sedan massvis av män som tog sig mer än en fru utan att det beskrivs som skamligt.

    2) “Den kyrka som inte erkänner Jesus som Gud kan inte vara sann.” Hon som katolik ber direkt till Herren Jesus Kristus, då han är Gud genom att han är den ende som har uppstått från de döda. Man kan inte vara annat än en gud om man är uppstånden. Så, Jesus = Gud,och Jesus’ Fader är i honom, liksom den Helige Anden, tre-i-ett.
    Jag frågade hur hon tror att det är bara 1 person, om Jesus var här på jorden och bad till Fadern som var i himlen? Hon kunde inte förklara det. Jag håller alltså med henne om att han är en gud, att han är helt perfekt, men vi ber inte *till* honom utan *genom* honom till Fadern, precis som Jesus bad till Fadern under jordelivet och som han förklarar i NT.

    Jag tror inte att jag insåg förrän idag, att den kunskap jag fått genom Mormons Bok, Kostbara Pärlan och L&F är så otroligt förklarande och självfallen att man slipper all huvudbry. Nu blev det så att jag bara lyssnade till henne, men om du kan, skulle jag uppskatta lite hjälp på vägen med hur jag förklarar de två “road blocks” som uppenbarligen stoppar henne från att upptäcka dessa skatter av kunskap och mycken glädje – eller åminstone att hon förstår att jag och alla andra “mormoner” inte är missledda.. 🙂

    Hälsningar Petra 🙂

  2. June 27, 2008 17:42

    “beröringen av hans hän­der”
    Takk for vakre ord Louis

  3. June 27, 2008 05:42

    HEJ LOUIS,IT IS SO BEAUTIFUL WRITE AND I CAN ONLY BE AGREE WITH PETRA M-L.IF PEOPLE WOULD OPEN THE HEART,LIFE WILL BE EASY. TAKE CARE,HUGS FROM ME LENE MARIE

  4. Petra M-L permalink
    June 27, 2008 02:41

    Vackert skrivet.
    Vi har en fantastisk Fader i himlen. Svårt att förstå att han älskar oss alla så mycket trots alla våra dumma fel och brister.. Jag hoppas att fler och fler öppnar sina hjärtan; livet blir lättare då!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: